Knappt ett halvår efter första repan med nya bilen kammade grabbarna med Mikael Lindahl bakom ratten hem en stor prisbuckla. Och då menar jag STOR! Team Kendall Racing satte nytt Europarekord på 201 meter. Under 4 sekunder!
– Med 3,98 går vi nu till historieböcker, skrattar Frank. Den första bilen någonsin under 4 sekunder…
Och mycket riktigt, de tre magiska siffrorna finns inskrivna med färg på bilens ??? i fronten.
Vad är skillnaden mot den gamla bilen, undrar man så klart. De tävlar fortfarande i samma klass.
Trots att man inte hunnit testköra Camaron mer än ett par månader så knep man alltså rekordtiteln. Det bådar gott inför framtiden.
– Den känns ingen större skillnad att köra bilen, säger Mikael. Men däremot är bilen lägre och vi har byggt bort så mycket luftmotstånd vi kan.
Bilen ger ett mer slimmat intryck jämfört med den tidigare tävlingsbilen, en Cheva 57:a Belair. Karossen är av kolfiber och otroligt lätt.
– Men så stabil och stark!
En annan väsentlig skillnad från den förra bilen sitter på bakvingen. Utsänd reporter tyckte vid första anblick det var synd att någon ”kluddat” på bilen men tackade senare sin lyckostjärna för att hon inte nämnde något om detta. På bakvingen har man nämligen en riktig dyrgrip – australiensaren Victor Brays autograf!
– Han var och hälsade på Mats Ericsson i Mantorp i somras när vi var där och tävlade. Han berömde vår bil och då passade vi givetvis på att fråga om vi kunde få en autograf!
”Rekordtävlingen” gick i England i september, men teamet har också hunnit med andra tävlingar i sommar. Bland annat kördes hela Europacupen där teamet slutade 6:a och utöver detta vann Team Kendall Racing två tävlingar.
När man nu innehar Europarekordet, vad blir nästa mål?
– Under 6 sekunder på 400 meter! avslutar Frank och grabbarna innan det är dags att ta in bilen för att skydda den mot det annalkande höstregnet.
Nästa år blir det en hel del tävlingar, hittills har man bokat in fem stycken. Såväl i Sverige som utomlands. Helt säkert blir det ett par småtävlingar också.
Säsongen drar igång i maj och fram till dess så fortsätter teamet i Kendall Racing att förbättra sin ögonsten. Bilen kräver en hel del underhåll och service, reservdelar ska köpas in och det gäller att förbereda sig noggrant inför tävlingssäsongen.

Text och bild: Ann Asp, www.annslaget.se

[TILLBAKA]