Och det är stora krafter som döljer sig där bakom skalet, över 1 000 hästkrafter, får utsänd reporter lära sig och blänger surt åt det röda dammiga egna fordonet, en Renaultet Mégane som det inte ens går att egenhändigt byta blinkers på…
Hojen är sex till sju gånger starkare än ”värstaste värstingen” till MC.
Bromssträckan ligger på minst 550 meter…

Fornstora dagar

Grabbarna från Sollebrunn är vida kända i motorsportsammanhang. Teamet började köra dragbike redan 1982.
– Vi började med en 50 cc Sachs, en ”liten” cykel, berättar grabbarna och visar upp den forne stoltheten som numera är förpassad till ett bortre hörn i verkstaden.
Hur som helst så lyckades man riktigt bra och den ”lilla” cykeln byttes ut mot en egenbyggd värsting och med sig i bagaget från fornstora dagar finns titlar som både europamästare (1995 och 1996) och svenska mästare (1989). Sista tävlingen kördes 1998 i USA, och än i dag finns Peters tider med bland de främsta i världen.

Lyckad comeback
1998 la grabbarna tävlandet bakom sig.
– Det kom annat emellan. Familj, barn och hus du vet, säger Peter.
– Det kostar ju både tid och pengar att ha ett sådant här intresse, konstaterar de samfällt.
Så efter ett nio år långt uppehåll började det rycka i dragbikenerverna igen och teamet återuppstod och man började uppdatera den tidigare dragbiken med många nykonstruerade delar så nu är det en mer eller mindre helt ny racingcykel. Efter egna ritningar och med många timmars jobb i verkstaden så stod en ny cykel äntligen klar i fjol.
– Ja, vi är envetna och sega, säger de och tittar förväntansfulla på sitt gula hemmabygge.
Och comebacken i fjol gick otroligt bra. Så bra att man körde rakt in på medaljplats första gången man tävlade på nio år.
– Vi satte nytt banrekord på Mantorp, kom 2:a i Norge och 4:a i EM!

Finslipat och justerat
Teamet är nu laddat till topp och man har hittills bara kört några tester på Gardemoen i maj. I sommar väntar tre tävlingar, både här hemma i Sverige och i Norge och England. Närmast väntar Mantorp nu i juli som inleds med två dagars kvalkörningar.
Sedan i fjol har man bytt ut lite delar, finslipat och justerat.
– Det kan alltid gå bättre!
Denna motorsport kräver mycket underhåll och det är många arbetstimmar som läggs i verkstaden. Några tillfällen att testköra finns knappast, det är under kvalet till tävlingarna man få passa på att prova nya inställningar och så vidare.

Målet är under sex sekunder
Dragbikesporten är som störst i England och det finns kanske en cirka 14 aktiva team nu. Man kvalar om 8 platser totalt.
När man kört dagens repor på en tävling väntar underhåll och service.
Mycket ska kontrolleras, oljan ska bytas och så vidare. Alla i teamet har sin speciella roll och under full koncentration utför de sin noggranna service.
– Vi är alla så fokuserade på det vi gör. Vi är nog de enda som klipper remmarna med nagelsax. Det är inte bra om de blir fransiga…
På frågan om de andra i gänget inte är avundsjuka på Peter som får köra motorcykeln, skakar samtliga på huvudet:
– Vi är nog nervösare än Peter. Pulsen stiger och adrenalinet rusar. Det är otroligt spännande precis när starten ska gå.
I Top Fuel Bike körs 402 meter. Efter sex sekunder är det hela över.
– Det är alltid roligt att sticka upp och målet är givetvis att vara under sex sekunder i år, menar samtliga i teamet.

Text och bilder: Ann Asp/www.annslaget.se

[Tillbaka]